Skip to main content
AI’s snabba utveckling och framtidens sökningar
|

AI:s snabba utveckling: Hur påverkar det framtidens sökningar?

AI-verktyg som ChatGPT växer snabbt och utmanar Googles dominans på sökmarknaden. Med nya sökfunktioner från både Google och OpenAI kan företag behöva omvärdera sin marknadsföring och SEO-strategi.

AI är här för att stanna

AI-verktyg som ChatGPT har tagit världen med storm. Bara under det senaste året har plattformens användare ökat från 100 miljoner till hela 180 miljoner, med över 100 miljoner aktiva användare varje vecka. Detta markerar ett tydligt trendskifte i hur vi använder AI, både hemma och på arbetsplatsen.

Enligt en undersökning från Internetstiftelsen har 30 % av svenskar använt något AI verktyg det senaste året, där ChatGPT är det mest använda. Bland vuxna i åldern 18–34 år har 6 av 10 använt ett AI-verktyg det senaste året.

Google och OpenAI i direkt konkurrens

Vad är då skillnaden mellan Google och ChatGPT? Väldigt förenklat skulle man kunna säga att medan Google ger dig en lista över resurser att utforska, erbjuder ChatGPT färdiga svar direkt i konversationen.

Att AI-sökverktyg blir mer populära kan också ses som ett hot mot Google, som idag dominerar sökmarknaden med 90 % av alla sökningar. OpenAI, företaget bakom ChatGPT, utvecklar just nu sin egen sökfunktion, som väntas lanseras senare i år. Enligt OpenAI själva ska deras nya sökfunktion kombinera kraften i AI-modeller med information från webben, vilket kommer att ge snabbare och mer aktuella svar med tydliga källor.

Samtidigt har Google lanserat sitt egna AI-baserade verktyg, Google AI Overviews, som redan finns i flera länder och snart även kommer till Sverige. Syftet är att ge användarna direkta svar i sökfältet, utan att de behöver klicka sig vidare. Vad betyder detta för företag och SEO-experter?

Vad innebär AI-sökningar för ditt företag?

Om Googles AI kan besvara användarnas frågor direkt, varför skulle de då gå vidare till just din hemsida? Denna fråga har blivit allt mer relevant. Tidiga data från Google AI Overviews visar dock inte någon större påverkan på hemsidetrafiken än så länge, men det kan snabbt ändras när verktygen utvecklas.

När OpenAI lanserar sin sökfunktion, förväntas de konkurrera direkt med Google om sökningar. Det är troligt att företag också kommer att kunna annonsera på OpenAIs plattform, precis som på Google idag. Detta kan få stora konsekvenser för hur företag arbetar med marknadsföring.

Är detta slutet för SEO?

Vissa experter menar att företag bör börja omstrukturera sin marknadsföringsbudget från SEO till att istället köpa annonser, eftersom synlighet kommer att bli ännu viktigare. Google AI Overviews hamnar högst upp i sökfältet, över betalda annonser på Google. Det innebär att organisk trafik hamnar ytterligare ett steg ned, under annonserna. Som citatet “If you ain’t first, you’re last” från Ricky Bobby antyder, kan företag som inte syns bland de första resultaten få det svårt att locka trafik.

Det blir extra viktigt att följa utvecklingen i den här frågan för företag som sysslar med e-handel eller företag som är beroende av organisk trafik till sin webbplats. Är det bättre att hitta sina kunder på andra plattformar som sociala medier, eller traditionell marknadsföring som tidning eller direktmarknadsföring? Kommer organisk trafik och SEO att överleva i denna AI-drivna värld, eller är det dags för företag att helt anpassa sig till den nya spelplanen?

Text:
Per Lindevall